In 2011 heeft Rockstar Games een nieuwe IP uitgebracht. Een game waar spelers terug werden gebracht naar Hollywood in 1947, waarin ze in de schoenen stapten van een detective en een reeks moorden moeten oplossen om achter een complot te komen. Dit spel is geen ander dan L.A. Noire. Vandaag nemen we een kijkje naar de productie van deze game, waarom er geen vervolg is en of het überhaupt mogelijk is om een vervolg te maken in deze tijd.

The making of L.A. Noire

Tijdens de ontwikkeling van L.A. Noire vond Rockstar Games het belangrijk om authentiek te zijn aan het tijdperk waar het verhaal zich in afspeelt. Om ervoor te zorgen dat zo authentiek mogelijk te zijn heeft het team erg veel onderzoek gedaan naar verschillende aspecten uit de jaren 40. Deze aspecten zijn onder andere locaties en set design, kostuums en rekwisieten.

Zoals aangegeven heeft Team Bondi erg veel onderzoek gedaan tijdens de preproductie van L.A. Noire. Het team is naar Los Angeles gegaan en hebben verschillende locaties bezocht om inspiratie te wekken. Een voorbeeld van deze locaties is de Barclay Hotel, die voorkwam in veel Hollywood films. Tijdens het onderzoek heeft het team een style guide gemaakt. Wat inhoudt dat er informatie stond over verschillende materialen, kleuren, lettertypen, etc. Op deze manier haalde Team Bondi de nodige inspiratie om de wereld van L.A. Noire origineel en uniek te maken. Dit hebben ze ook gedaan voor verschillende rekwisieten in de game. De kostuums in L.A. Noire zijn een belangrijk onderdeel van de setting en game al geheel. Hiervoor heeft Team Bondi kostuums van verschillende films gebruikt ter inspiratie, denk bijvoorbeeld aan films zoals Peter Jackson’s King Kong, Gone With the Wind, Chinatown, The Godfather, en nog veel meer. Ze hebben de kostuums ontworpen op de manier zoals het in de jaren 40 werd gedaan, ze hebben de kleding gemaakt en de acteurs het laten dragen voor een scan; die scan hebben ze overgebracht naar de game. Zo hebben Rockstar Games en Team Bondi de “look and feel” van L.A. Noire gecreëerd. Er is nog veel meer tijd en energie gestoken in de preproductie van de game om tot het eindresultaat te komen, maar dat is niet waar L.A. Noire met bekendst om staat. Het zijn de gedetailleerde gezichtsuitdrukkingen die L.A. Noire tot de dag van vandaag nog steeds onderscheidt van alle andere games.

Rockstar Games en Team Bondi hebben gebruik gemaakt van gezichtsherkenning technologie genaamd MotionScan. De technologie zorgt ervoor de gezichtsuitdrukkingen van de acteurs tot in het detail worden overgebracht naar de game. Dit is belangrijk, omdat de gameplay van L.A. Noire is gebaseerd rondom het kunnen zien van leugens. Rockstar Games heeft een video waarin ze uitleggen hoe MotionScan werkt. De toepassing van de technologie was een groot succes voor de game, Rockstar Games en iedereen die er mee te maken had. Het grootste nadeel van de technologie was het prijskaartje dat er aan hing en dit heeft veel invloed gehad op het budget. L.A. Noire is tot de dag van vandaag één van de duurste games ooit gemaakt, met een budget van ongeveer 50 miljoen dollar. Dit is een grote risico geweest voor Rockstar Games, omdat ze niet wisten hoe L.A. Noire zou verkopen. De titel heeft uiteindelijk vijf miljoen kopieën verkocht op PlayStation 3 en Xbox 360. De game werd later opnieuw uitgebracht op Xbox One, PlayStation 4, PSVR en Nintendo Switch. Door het succes van de game zou je denken dat er een vervolg zou komen, maar helaas is er nooit wat van gekomen.

Waarom is er geen vervolg?

De grootste reden waarom L.A. Noire geen vervolg heeft, komt door de sluiting van Team Bondi. De studio heeft heel veel controversie over zich heen gekregen door de ethiek op de werkplaats. Er werd ook veel negatiefs gezegd over regisseur en oprichter, Brendan McNamara. Zoals aangegeven komt het door deze sluitring dat we nooit een vervolg hebben gekregen van L.A. Noire, maar Team Bondi was er wel mee bezig. Er is weinig informatie beschikbaar over deze game, maar we weten enkele aspecten. Het zou een prequel zijn geweest, omdat het zich in 1936, ruim 11 jaar voor de eerste game. Spelers zouden onderdeel zijn van de politie in Shanghai. Arbeidsbewegingen en de politieke partij Kuomintang zouden een groot onderdeel zijn van het verhaal.

Er is wel informatie gelekt over een nieuwe poging tot een vervolg op L.A. Noire, maar het is geplaatst op 4Chan. Dus neem het met een korrel zout. De informatie in de lek komt overeen met dat waar Team Bondi mee aan het werk was. Er werd wel aangegeven dat de gezichtsherkenning technologie verbeterd is en op een soortgelijke manier misdaden zouden oplossen als in de eerste game. Zoals aangegeven; neem het met een korrel zout. Het is ook de vraag of er gebruik gemaakt moet worden van de gezichtsherkenning technologie. De technologische kant in gaming is erg ontwikkeld, dus hebben we een verbeterde versie van MotionScan nodig?

Kun je een vervolg maken met huidige technologie?

Met de snelle ontwikkeling van de games industrie zijn er verschillende mogelijkheden ontstaan in een hele korte periode. Spelers kunnen genieten van hyper realistische graphics tot zelfs de kleinste details. Rockstar Games heeft dit weten te doen met hun recentste titels zoals GTA V en Red Dead Redemption 2. Het is zeker mogelijk om een vervolg van L.A. Noire te maken met de technologie van nu.

De vraag of we een verbeterde versie van MotionScan nodig hebben is een strikvraag. Het kan namelijk alleen beantwoord worden door een selecte groep mensen. Dit zijn de ontwikkelaars en uitgevers. Ze besluiten uiteindelijk hoe de game ontwikkelt gaat worden en daar komen verschillende factoren bij kijken. Bijvoorbeeld het budget, de grootte van het team, welke engine er gebruikt gaat worden, etc. Persoonlijk vind ik het erg jammer dat Rockstar Games op dit moment geen plannen lijkt te hebben op een vervolg; maar omdat Rockstar Games niets zegt, betekent het niet dat ze geen plannen hebben. Ze nemen de tijd om verschillende games te ontwikkelen. Een voorbeeld hiervan is Red Dead Redemption 2 en nu GTA VI. In het geval van L.A. Noire is het een kwestie van afwachten. In het beste geval krijgen spelers nieuws over een nieuwe titel, in het slechtste geval krijgen we helaas niets.

Conclusie

L.A. Noire is een game waar veel tijd en liefde in is gestoken. Dat is te zien aan het onderzoek dat verricht is door Team Bondi. Van set design tot de kleding en de toepassing van MotionScan om de gezichtsuitdrukkingen zo realistisch mogelijk te maken. Het is een uniek spel dat een risico was voor de ontwikkelaars en uitgevers, maar het uiteindelijk erg goed uitgepakt heeft. Wegens omstandigheden binnen Team Bondi lopen spelers een interessante opzet voor een prequel mis. De lek op 4Chan biedt een kleine hoop voor een nieuwe titel, maar het is beter om daar niet van uit te gaan. Er kan nog wel een vervolg komen, maar er kan niets met zekerheid gezegd worden. Als er een vervolg komt dan zullen spelers dat horen van Rockstar Games of Take-Two Interactive.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *