Hands-on: Armored Core VI: Fires of Rubicon

Het is vreemd om FromSoftware even niet te associëren met een soulslike game. Ik was zelfs haast vergeten dat de Japanse ontwikkelaar ook de Armored Core-franchise op diens naam heeft staan. De studio herinnert mij daar echter aan met Armored Core VI: Fires of Rubicon, die ik onder handen mocht nemen op de Gamescom.

Een Armored Core-game spelen was een nieuwe ervaring voor mij. Ik zag grote mechs en bedacht me dat dit trage machines zouden zijn met een enorme hoeveelheid vuurkracht. Ik had slechts voor de helft gelijk, aangezien de mechs in dit zesde deel heel snel en flexibel lijken te zijn. Er waren diverse mechs en builds te kiezen. Geen daarvan is per se beter dan de anderen, want het gaat hierbij om jouw persoonlijke voorkeur en speelstijl.

Even in context van de gameplay, je wordt in een mech gezet in een of ander groot industrieel complex. Er werd in-game wel een verhaalreden gegeven waarom je daar was, iets met een geheimzinnige organisatie die snode plannen heeft bij eerdergenoemd complex. Maar alle gamers weten stiekem wel beter. We zijn daar eigenlijk om andere mechs aan gort te knallen.

Van robots tot boutjes

Dit was dan ook zeer bevredigend. De specifieke mech die ik had kon gebruik maken van vier wapens. Twee schouderkanonnen met ieder eigen raketten, nog een aparte raketwerper en een oplaadbare powerboost. Het duurde niet lang voor ik deze wapens onder knie had en uit alle hartenlust rond me heen schoot. Armored Core VI verstrekt namelijk meer dan genoeg robotische vijanden die jij tot boutjes moet terugbrengen.

Dat was al sterk neergezet. Het geluidsontwerp was met name indrukwekkend. Het geknal en gedreun van de wapens klonk zo bombastisch dat ik amper mijn vinger van de trigger af wilde halen. Maar waar ik me nog het meest over verbaasde was hoe snel mijn mech was. Met een druk op de knop kan je meters de lucht in boosten of je mech heen en weer laten rushen. Een mooie verrassing die mijn speelsessie sterk verbeterde.

Het maakte de gameplay daarnaast veel dynamischer en tactischer. Met die nieuw gevonden snelheid kan je namelijk veel beter vijandelijk vuur ontwijken, wat de gameplay een puzzelelement meegaf. Bij één vijand kan je namelijk beter de lucht in gaan om diens kogels te ontwijken. De ander schiet bijvoorbeeld eerder verticaal op en neer, waardoor links en rechts uitwijken verstandiger is.

Meer diepgang dan verwacht

Tactisch positioneren is ook een verstandig idee. Soms kan je jezelf op een hoger punt neerzetten dan waar je vijanden staan. Op die manier kan je hun wapens ontwijken en jezelf een voordeel meegeven. Dit zijn wellicht niet de tactische hoogstandjes van bijvoorbeeld een RTS, maar voor een game vol met lomp uitziende mechs was dit meer diepgang dan dat ik verwacht had.

Het belangrijkste wat ik kan zeggen is dat Armored Core VI: Fires of Rubicon gewoon erg lekker speelde, waardoor het naar meer smaakte. Hoewel ik niet de kans heb gehad om meerdere mechs uit te proberen, leek het aanbod hoog genoeg voor veel variatie. De game komt eind augustus al uit, dus veel geduld hebben we niet meer nodig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *