3D Realms heeft een uitstekende relatie met het zogeheten boomer shooter genre. Niet alleen hebben ze in de jaren negentig hun stempel op dit subgenre gedrukt, ook houden ze het genre vandaag de dag vitaal met nieuwe releases. Een van die releases is Phantom Fury, die ik afgelopen jaar als eens bij hen heb mogen bekijken. Dit jaar opnieuw, maar dan wel met een hands-on.

De boomer shooter is een genre van bekende algemene elementen, waarvan de uitvoering op detailniveau van belang is. Vandaar dat ik erg uitkeek naar mijn hands-on sessie met het spel. Goede controls zijn nu eenmaal uiterst belangrijk bij een snelle shooter. De controls an sich voelen goed aan. De reactietijd is netjes en het kostte mij geen enkele moeite om in de flow van de gameplay te raken.

Het gevoel dat je krijgt bij de wapens, qua geluidsontwerp en reactie op de omgeving, was ook prima. De wapens klinken bevredigend en weten je vijanden soms metersver naar achteren te slingeren. Ik meende ook locational damage bij de vijanden te bespeuren, wat het plaatje nog beter maakte.

Qua wapenvariatie lag het niet zo breed bij de demo van Phantom Fury, maar dat hoeft ook niet. Een pistool, shotgun en bionische arm waren voorlopig meer dan genoeg voor mij. Die bionische arm heeft wellicht wat meer uitleg nodig. De hoofdpersoon beschikt hierover en kan deze opladen om een flinke dreun uit te delen. Deze arm wordt ook gebruikt om sommige puzzels op te lossen. Op een gegeven moment moest ik een aantal treinwagons verplaatsen om verder te komen. Dit kreeg ik met de eerdergenoemde dreun goed voor elkaar.

Aardig wat minpunten

Echter was dat het moment waarop de positieve elementen op waren. De demo van Phantom Fury die ik voorgeschoteld kreeg was verder niet veel soeps. Ten eerste was deze erg buggy. Objecten zweefden in de lucht en de vijandelijke AI was ook zeker nog niet goed. Sommige vijanden bleven stokstijf staan, zelfs als je het vuur op ze opende. Andere vijanden bewogen niet eens, waardoor ik soms het level moest doorzoeken voor hen.

Het ergste punt was echter de framerate. Deze werd in de tweede helft van de demo buitengewoon slecht. De vertraging was soms zo erg dat hele combat delen moeilijk speelbaar werden. Het haalde de ervaring in ieder geval snel achteruit. Toegegeven, dit zijn elementen die opgepoetst kunnen worden, maar daar is wel een grote hoeveelheid gepoets voor nodig.

Wat minder makkelijk op te lossen is is het verwarrende leveldesign van de demo. Ik was vaak de weg kwijt en moest meerdere malen door een ontwikkelaar geholpen worden. Dit kan uiteraard aan het feit liggen dat ik scheel ben. Echter gaf de ontwikkelaar aan dat ze deze kritiek vrij vaak hoorde. Ze hadden daarom al besloten om meer prompts aan de game toe te voegen die spelers op weg konden helpen. Klinkt natuurlijk goed, maar eerst zien en dan pas geloven.

Komisch moment

Een komisch moment vond plaats aan het einde van demo. Je komt daar namelijk een aantal personages tegen die een gesprek hebben met de hoofdpersoon. Echter waren hun dialogen nog niet ingesproken. De ontwikkelaar legde uit dat dit kwam vanwege de acteursstaking in Amerika, die op het moment van schrijven plaatsvindt. De bewegingen en lipanimaties van de personages waren al wel gedaan, dus dat maakte het geheel nog iets komischer. Deze tekortkoming ligt echter buiten de schuld van ontwikkelaar Slipgate Ironworks, dus speelt deze geen rol in mijn oordeel op deze demo.

Al met al werd ik teleurgesteld door Phantom Fury. In de kern lijkt het spel een aardige boomer shooter te worden, maar het gaat nu nog gebukt twijfelachtige designkeuzes en een hoop technische mankementen. Volgens Steam komt het spel ergens in 2023 uit, maar voor mijn gevoel is er nog meer tijd nodig om dit af te ronden. De tijd zal het ons leren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *