Hoe het schrijven van nieuwsberichten steeds minder leuk werd

Ondergetekende is al enige tijd actief als gamejournalist, maar merkte de laatste jaren dat het schrijven van nieuwsberichten niet meer zo leuk was als dat het ooit aan het begin was. Misschien ben ik wel gewoon een zeikerd, maar ik wil toch even delen wat uiteindelijk heeft geresulteerd in deze website!

Dertien in een dozijn berichten

Een van de grootste redenen om niet meer nieuwsberichten te schrijven, is dat we ons kunnen focussen op eigen content. Content zelf bedenken is zo veel leuker dan het schrijven van een simpel berichtje over game x die update x heeft of een trailer die iets nieuws toont.

Er zit over het algemeen weinig beleving in, want het nieuws is wat het is en persoonlijk vind ik dat het niet nodig is om je mening in een nieuwtje te verwerken. Dit is meer voor een podcast of een column. Kortom nieuws brengen kan heel saai zijn, ondanks dat het nieuws zelf soms wel weer heel interessant is.

Bovendien zijn er op dit moment veel meer grotere websites waar het aantrekkelijker is om te komen schrijven. We zijn eigenlijk altijd op zoek naar redacteuren en dat is niet uit luxe positie, maar het is gewoon heel moeilijk om een vaste crew aan te houden. Daardoor is het dus ook moeilijk om boven op het nieuws te zitten. Om dit bij te houden zou alle focus dus daarop gefocust moeten worden, maar gezien we van mening zijn dat we ons daarop niet kunnen onderscheiden, is dat iets wat we eigenlijk niet meer willen.

Natuurlijk zou het meest ideale scenario zijn om een grote crew te hebben die dagelijks het nieuws brengt en daarnaast eigen content, maar dat is gewoonweg niet te realiseren. Bovendien zijn er nog meer redenen waarom berichten schrijven niet leuk meer is geworden.

Clickbait, uitzoekerij en updaten

Hoe vaak komen jullie op een bericht af die er super interessant uitziet, zoals ik de laatste tijd veel berichten tegenkom in de trend van “dit weten we over GTA 6”, en je tegen je gevoel in toch even een kijkje waagt?! Bah, wat heb ik toch een hekel aan als zo’n bericht als het eerder genoemde voorbeeld vol staat met geroddel en gespeculeer en geen enkele feiten bevat.

Ik weet als eindredacteur ook wel wat SEO is en dat clicks belangrijk zijn voor de groei van je website, maar het gaat echt tegen mijn principes in om een bericht te schrijven vol “bullshit” waar eerder ook al van misbruik gemaakt is.

Het erge is dat je gevoelsmatig de geruchten wel moet brengen, want er zit vaak een kern van waarheid is, maar daarentegen wil ik het dan niet op een te uitbundige manier “naar buiten” brengen. Of je het als website schrijft of niet een groot deel van de gamers horen of lezen er vroeg of laat toch wel over.

Een ander gevaar van dergelijke berichten is in sommige gevallen dat er een taalkloof is. Dingen worden te letterlijk vertaald uit een andere taal dan Engels of uit diens context getrokken. Als ik hier zou schrijven dat GTA V een remaster krijgt voor de PlayStation 5 kan het ook zo maar zijn dat er over een paar weken wordt geschreven dat deze website heeft geschreven dat er een remake van GTA V komt. Kortom een kleine misvatting, maar de impact kan behoorlijk zijn. Al geloof ik niet zo snel dat wij zo’n grote impact kunnen maken.

Kortom nadat een bericht geschreven is, bestaat er steeds meer kans dat een bericht aangepast moet worden of worden voorzien van een update. Dit geldt niet alleen bij geruchten, maar ook als bijvoorbeeld een Spaanse tak van Microsoft iets naar buiten brengt, maar per ongeluk verkeerde informatie.

Daarom lekker bloggen

Daarom gaat Gamerslife de grote focus leggen op onze eigen blogs. Wat houdt ons bezig en wat is onze mening over de dingen die er in de gamesindustrie spelen. We zullen wel wekelijks de hoogte- en dieptepunten van de week brengen en via onze social media, maar daar blijft het voorlopig ook bij. Het is veel leuker om content te maken waar je zelf achter staat dan als een robot alleen maar berichten te schrijven waar geen beleving in zit. We hopen uiteraard dat jullie onze content ook zullen waarderen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *