Hoe slecht was Scalebound dan wel niet?!

Microsoft kent de laatste paar jaar niet een heel veel first party games en moet het hebben van hun vaste IP als Forza en Halo. Veel van de andere titels zijn of niet het noemen waard of wisten het bij lange na niet te redden. Zo probeerde Arkane Studios daar met Redfall verandering in te brengen, maar faalde keihard.

Redfall kent op dit moment op Metacritic een 5,4 voor alle recensenten en een 3,5 van alle gebruikers. Dat is dus een behoorlijke tegenvaller van een game die veel potentie leek te hebben. Helaas heeft ontwikkelaar Arkane Austin niet kunnen leveren, wat overigens wel jammer is voor een studio die met games als Prey heeft laten zien wel degelijk goede games te kunnen maken.

Het blijkt nu dat de studio zelf ook inzag dat Redfall niet de game zou gaan worden en zelfs 70 procent van de ontwikkelaars die ook aan Prey had geholpen inmiddels de studio hadden verlaten. Na de overname van Microsoft hadden de overige ontwikkelaars zelfs een tijdje gehoopt dat Microsoft de stekker uit het project zou trekken of dat men de mogelijkheid zou krijgen om de game te rebooten tot singleplayergame.

Helaas lijkt Microsoft daar destijds geen aandacht aan te hebben besteed en de studio lekker door laten modderen. Toen dit verhaal voorbij kwam, moest ik gelijk denken aan Scalebound. In 2013 werd de game door Microsoft aangekondigd en deze werd ontwikkeld door PlatinumGames. Deze studio ken je wellicht van games als Bayonetta, Nier (Automata) en Astral Chains.

Scalebound werd best groots aangekondigd en dat was ook eigenlijk best heel logisch, gezien de ontwikkelaar en het ook een echte AAA-game leek te worden. Ik weet nog dat ik razend enthousiast was nadat ik mezelf voor de game in een behind-closed-doors meeting had geluld tijdens de Gamescom.

De game zag er goed uit, leek ook al aardig goed te draaien, maar was misschien nog wel wat vaag wat betreft je nou precies qua gameplay kon verwachten. Maar het was op dat moment nog vroeg in de betafase van ontwikkeling, dus genoeg tijd voor veranderingen.

Helaas blijkt later minder waar als Microsoft besluit om de stekker uit het project te trekken en er niet meer naar om te kijken. Ik vraag me echt af wat die game nou zo slecht maakte dat Microsoft het niet eens meer de moeite vond om de game verder te laten ontwikkelen. Waarom die game wel geannuleerd werd en Redfall gewoon uitgebracht is, blijft voor mij een grote raadsel. Ik heb me echt afgevraagd hoe slecht de game van PlatinumGames had moeten zijn..

Redfall was voor mij namelijk  al vanaf het begin niet echt overtuigend. Zo duurde het veel te lang voor we de eerste gameplay te zien kregen en zelfs toen was het nog niet een game die me heel erg wist te overtuigen. Het zal ongetwijfeld met geld te maken hebben dat deze game wel uitgebracht is, maar laten we hopen dat Microsoft zich de volgende keer toch nog een paar keer achter hun oren krabt voor men zulke meuk op de markt brengt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *