ID Software en hun onmiskenbare invloed op het FPs-genre

Een Boomer shooter is een game die eruitziet en speelt als een fps uit de jaren 90. Ook in 2023 kunnen we weer de nodige titels binnen dit subgenre verwachten. Maar die aanhoudende aanwas kan niet los worden gezien van ontwikkelaar ID Software.

Terwijl ouders hun kinderen massaal bij de computer weghouden, spuwen religieuze organisaties hun gal over de vele satanistische verwijzingen. Tegelijkertijd laat de politiek geen kans onbenut om geweldsincidenten te linken aan een bloeddorstige moord-simulator. Het is 10 december 1993. Doom is zojuist verschenen.

Een flinterdun verhaal, snelle actie, veel vijanden en een ruim arsenaal aan wapens. De opzet is simpel. Het plezier des te groter. Doom weet de harten van videogame-minnend publiek dan ook binnen no time te veroveren.

id software

Doom komt uit de koker van id Software. De Amerikaanse studio wordt in 1991 opgericht door programmeurs John Carmack en John Romero, game designer Tom Hall en art designer Adrian Carmack. Het viertal maakt in de jaren 90 een gouden decennia mee, met name omdat ze een compleet nieuw genre uit de grond stampen: de first person shooter.

Ook ontwikkelaars als Raven Software en 3D Realms zien het succes van ID Software en ruiken hun kans schoon. Een gouden tijd breekt aan en al snel wordt de markt overspoeld met vergelijkbare first-person-shooters als Hexen, Duke Nukem 3D, Redneck Rampage en Heretic. Saillant detail: de term first person shooter is tot ver in de jaren 90 nog niet gangbaar. Dergelijke games worden in die tijd dan ook geduid als Doom-clones. 

De schaduw van Doom blijkt groot. Niet alleen toen, maar ook juist nu: in de vorm van boomer shooters, moderne doom clones, vinden we een hele rits fps-videogames die overduidelijk in de geest van id Software’s gevierde titel zijn gemaakt. Dusk, Wrath: Aeon of Ruin, Ion Fury, Prodeus en Project Warlock zijn een klein greepje van bejubelde titels die de afgelopen jaren zijn verschenen.

id software

Dat het genre nu weer zo prominent aanwezig is, is opvallend genoeg ook weer aan ID Software te danken. Maar dat ging niet bepaald zonder slag of stoot. De studio kwam in 1996 in de nodige problemen. De ontwikkeling van Quake verliep moeizaam: verschillen in creatieve inzichten zorgden voor hoogoplopende interne wrijving.

Prominente gezichten Carmack en Romero raken gebrouilleerd met elkaar en laatstgenoemde verlaat uiteindelijk het bedrijf. In zijn kielzog volgen nog een flink aantal werknemers. Het restant van de jaren 90 boekt het bedrijf nog successen met Quake 2 en Quake III Arena, maar vanaf begin 2000 verdwijnt ID Software steeds meer naar de achtergrond. In 2009 wordt de ontwikkelaar overgenomen door ZeniMax Media (eigenaar van Bethesda Softworks). Onder hun vlag brengen ze in 2011 het wisselend ontvangen Rage uit. Daarna volgt radiostilte.

Maar dan opeens: de E3 van 2015. Als donderslag bij een heldere hemel wordt de reboot van DOOM getoond. Id Software gaat terug naar haar roots: knetterharde actie, wapens met impact en vooral heel veel pijlsnelle actie. Simpel, maar effectief. Luid gejuich uit de zaal bevestigde de nog altijd bestaande hunkering naar  het ID Software van weleer.

id software
De reboot van DOOM, uitgegeven in 2016, lijkt precies op het perfecte moment te komen. Dat zal ongetwijfeld ook met die nostalgische gevoelens te maken hebben. Desalniettemin lijken pers en publiek wel een gewelddadige frisse wind te kunnen gebruiken in een genre dat op dat moment vooral wordt gedomineerd door realisme.

Ook indie-ontwikkelaars lijken de boodschap te begrijpen. Vanaf 2018 verschijnen er steeds meer Doom-clones, nu getiteld boomer shooters, die de gloriedagen van de first person shooter doen herleven. Terwijl ID Software toch lange tijd vergane glorie leek te zijn, weet het opnieuw het genre te katalyseren. En die invloed is maar weinig ontwikkelaars gegeven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *