Marvel Snap is wat een mobiele game zou moeten zijn

Mobiele games hebben geen beste reputatie bij ‘hardcore’ gamers. Ik snap heel goed waarom. Echter is er recentelijk een mobiele game opgekomen die mij op andere gedachten heeft gebracht. Waarom dat zo is, wil ik graag gaan uitleggen in dit blog.

Tien jaar geleden was ik er van overtuigd dat mobiele games dé toekomst waren van gaming. Titels als Angry Birds, Fruit Ninja en Cut the Rope werden door menig person gespeeld. Het was de plek voor korte, bevredigende en toegankelijke ervaringen. Hiermee konden velen hun eerste stap zetten in het geïnteresseerd raken in videogames. Door de relatief gelimiteerde mogelijkheden van een mobiel apparaat moesten bijbehorende ontwikkelaars innoveren, wat hen een voorloper maakten op het gebied van nieuwe concepten.

De meeste van ons weten denk ik wel wat er vervolgens gebeurde. Mobiele games daalde af naar het niveau van apps die eigenlijk alleen maar geld uit je proberen te trekken. Menig bekend IP heeft zich er aan gewaagd, met zelden positieve gevolgen. Tot op de dag van vandaag is dit het grootste deel van het mobiele gaminglandschap. Dit zal naar mijn gevoel ook nog een lange tijd zo blijven. Mobiele apps zijn nu eenmaal ontzettend lucratief voor producten.

Enter: Marvel Snap

Vandaar dus dat ik jarenlang geen enkele interesse had in het spelen van dergelijke spellen. Daar kwam dankzij één spelletje verandering in: Marvel Snap. Ik besloot die een kans te geven. Waarom? Twee redenen. Ten eerste houd ik van het Marvel-universum, in de diverse media waarin die te vinden is. Maar dat was zeker niet de doorslag. Sterker nog, franchises waar ik veel groter fan van ben hebben ook mobiele games gehad, die ik vervolgens volledig links heb laten liggen.

De tweede reden waren de positieve geluiden die ik op het internet had gehoord over het spel. Ik zag Marvel Snap gratis in de appstore staan en dacht; “Waarom ook niet?” Voor degene die het niet weten, Marvel Snap is een kaartspelletje. Deck building is sowieso een aardige trend aan het worden in games en dit spelletje is geen uitzondering. Elke kaart is een Marvel-personage die je tegen een tegenstander kan gebruiken om 1-op-1 potjes te winnen. Die potjes zorgen weer voor XP die je kan inruilen tegen nieuwe kaarten en andere goodies. Waarschijnlijk is dit gameplayconcept bij velen die dit lezen bekend.

Behandelt de speler met respect

Ik kwam uiteindelijk tot de conclusie dat Marvel Snap de gouden maatstaf is waar alle mobiele games naartoe zouden moeten werken. Dit bedoel ik niet qua kwaliteit. Er zijn namelijk genoeg dingen op het spel aan te merken. Maar goed, dit is geen review. Waar ik op doel is dat iedere mobiele game de speler zou moeten behandelen zoals Marvel Snap dat doet.

Ten eerste smeekt het spel niet constant om geld. Zoals bij vele mobiele games kan je middels echt geld in-game valuta kopen. Echter is Marvel Snap hier subtiel mee. Het voelt hier daadwerkelijk alsof de keuze om te kopen echt bij de speler ligt. Irritante mobiele games geven vaak de indruk dat je de game ‘verkeerd’ speelt als je niet je portemonnee trekt. Mocht je dit trouwens wel willen doen bij Marvel Snap, dan zal je geen pay-2-win systeem tegenkomen. Wat je kan kopen zijn extra in-game valuta of variaties op bestaande kaarten. Slechts een kleine hoeveelheid kaarten, die niet per se overpowered zijn, zijn tot nu toe exclusief tegen betaling.

Het goede voorbeeld

Een tweede prima punt is dat je de meest vermakelijke content, zoals nieuwe kaarten, kan unlocken door simpelweg het spel te spelen. Daarnaast duurt ieder potje slechts een minuutje of twee, perfect dus als je even wat tijd te doden hebt. Dit is waar de mobiele ervaring voor zou moeten staan en de makers van Marvel Snap begrijpen dit. Het stimuleert me simpelweg om verder te spelen, zodat ik eerder die ene gewenste kaart kan krijgen.

Het lijkt erop dat Marvel Snap best een hit is en ik zou het geen betere mobiele game gunnen. Ik hoop dat het spel bakken met geld verdient, zodat andere mobiele ontwikkelaars dit goede voorbeeld kunnen volgen. Goed, ik ga weer eens verder spelen. Vision is mijn witte walvis en ik moet die mechanische makker nog zien vrij te spelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *