Waarom speel ik dit spel nog: Warzone 2.0?!

Ken je dat wanneer je een spel speelt en jezelf eigenlijk afvraagt: waarom speel ik dat nou eigenlijk? Is er dan echt niks leukers? Of vind ik dat spel nou stiekem gewoon zo verslavend dat ik het toch blijf spelen. Ik heb dat in ieder geval wel met Call of Duty Warzone 2.0

Warzone 2.0 verscheen eind vorig jaar en was eigenlijk vanaf het begin af aan niet zo sterk als we hadden gehoopt. Al Mazrah is niks mis mee, maar Infinity Ward heeft niet echt een game geleverd die de 2.0 doet rechtvaardigen.

Voornamelijk qua gameplay is het een behoorlijke stap terug van wat we aan het einde van de eerste Warzone (die nu Call of Duty Warzone: Caldera heet) kregen. Voor ik in ga op de negatieve aspecten, wil ik eerst de positieve benoemen.

Zo was het namelijk niet meer mogelijk om oneindig UAV’s te kopen, iets wat in de vorige game toch voor genoeg stress zorgde. Al had het natuurlijk ook wel een positieve kant als jij aan de kant stond met genoeg geld op zak. Ook was de loadout drop uit de buy station verdwenen en dat leek ervoor te zorgen dat er minder campers rond de bekende shops waren.

Ook was ik positief over het feit dat de slide cancel was verdwenen en dat zorgde weer voor een nieuwe manier van spelen. Je kon niet zo maar even ergens er “tussen uit glippen”, maar moest echt goed nadenken over hoe je de game ging spelen en waar je het beste heen kon. Dit alles met rekening te houden waar het gas je heen stuurde.

Tot slot was er nog proximity chat, wat nog steeds het beste is wat ze hebben toe kunnen voegen. Niet alleen om andere spelers in de Gulag te sarren, maar ook om vijanden letterlijk te horen als je in de buurt bent en ze op de meest irritante manieren op de verkeerde been te zetten.

Hoewel ik denk dat het voornamelijk te maken had dat iedereen zich nog aan moest passen aan de game, lukte het me in de eerste avond toch om een wel befaamde “dub” te halen. Het was een behoorlijk pittige endgame, maar uiteindelijk wist ik toch met 11 kills als enige overlevende Al Mazrah te verlaten.

Dit lukte me diezelfde week nog een keer (na een aantal keer in de top 10 te eindigen) en ook met de geniale third person modus wist ik samen met het team de overwinning binnen te halen. Echter is er sindsdien een hoop verandert/ terug bij af.

Heeft Infinity Ward dan niks geleerd?

Tot zo ver alle positieve dingen over de nieuwe Battle Royale van Infinity Ward. Ondanks dat ik me aardig ermee vermaakte, was er toch een grote groep die zich niet kon vinden in de shooter. De meeste kritiek ging opmerkelijk over de vernieuwingen die de game met zich mee bracht, zoals het loot systeem, het ontbreken van load-outs bij de Buy Station, het ontbreken van een Resurgence map en de 2 vs 2 Gulag.

Inmiddels heeft Raven Software (degene die ook de onderhoud van het eerste deel deed) al heel veel aangepakt en komt er met Season 2 een Resurgence map, wordt de Gulag weer 1vs1 en zullen er nog “tal” van aanpassingen gedaan worden. De eerste tekenen zijn dat de game weer helemaal teruggaat zoals Warzone 1 was, maar dan met het nieuwe loot systeem, maar alleen dan met de loot die je zelf al bij elkaar geraapt hebt.

Toch wil ik zeggen dat de updates tot nu toe nog niet overtuigend zijn, want Warzone 2.0 had al vanaf dag 1 problemen die echt irritant waren. De dev errors waren er om de haverklap en nog steeds kom ik wel eens in een server terecht waar ik uit gegooid wordt of die zo slecht verbinding maakt dat ik zelf besluit uit te stappen.

Maar dat is niet alleen het probleem, want de campers zijn nu weer in alle hevigheid terug bij de buy stations. Ik ben er echt zo klaar mee dat ik ergens een loadout denk te kunnen kopen om vervolgens neergeschoten te worden zonder dat ik er iets mee heb kunnen doen. Als ik überhaupt al zo ver kom..

Ook zitten dit soort figuren nu in de gebouwen rondom het gebied waar de gratis load-out valt. Oh ja en dan is er ook weer zo’n meta waar je met twee pistolen iemand sneller neer kunt schieten dan een SMG en assault rifle. Natuurlijk is Infinity Ward niet van plan dit in één keer recht te zetten en heeft men het “gebuffed” van ontzettend hoge TTK (Time To Kill) naar nog steeds erg hoog.

Qua gameplay en vernieuwingen zoals Caldera de ballonnen bracht waarmee je kon vluchten of sneller een stuk kon reizen heeft Infinity Ward te veel op save gespeeld en zelfs dat komt niet goed uit de verve. Wat dat betreft heeft men niet geleerd van wat Warzone 1 goed maakte en wat het eventueel nog beter zou kunnen maken.

Zo zitten we nog steeds vast aan een aantal preset perk samenstellingen, waarvan ik er eigenlijk geen een echt goed bij mijn speelstijl vind passen. Iets wat Caldera had op kunnen vangen met de perks die nu in de loot containers had, heeft Warzone 2.0 niet.

Ondanks alles (en inmiddels al twee keer de-installeren van de game) blijf ik toch steeds terugkomen naar de shooter van Activision. Al moet ik zeggen dat het sinds men heeft besloten om de snipers volledig weg te buffen de interesse een steeds minder begint te worden. Echter verwacht ik dat ik de game toch nog even op 15 februari ga spelen. Al is het maar om te zien dat de veranderingen die men daar maakt de game nog steeds niet zo goed maakt als wat het ooit was toen Warzone 1 diens hoogtijdagen had (zo rond het einde van Verdansk).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *