PLayStation VR 2

Review: PlayStation VR 2 – een evolutie voor de VR!

Sony blijft nog steeds in VR geloven en kwam vorige week met de PlayStation VR 2 voor de PlayStation 5. Met een prijskaartje van 600 euro is het een flinke uitgave, maar is het wel waard?!

Enorme verbeteringen!

Uiteraard is de nieuwe PlayStation VR een enorme verbetering ten opzichte van de vorige. Alleen al vanwege het feit dat de headset met slechts één kabel aan de console gekoppeld hoeft te worden. De tijd van de vele kabels en een camera positioneren ligt achter ons, al blijft die ene kabel tijdens het gebruik toch nog wel eens vervelend (waarover later meer).

De PlayStation VR 2 maakt gebruik van inside-out tracking, ofwel een camera aan de buitenkant van de headset die je bewegingen registreert. Hierdoor is de camera die bij de vorige verplicht was ook overbodig. Bovendien kun je op deze manier heel makkelijk je speelruimte bepalen, aangezien je deze (net als een Oculus Quest 2) zelf scant door jouw omgeving door de headset “op te laten nemen”.

Het installeren van de headset is dus echt een hele makkelijke ervaring, al raadt het je wel aan om een flinke speelruimte te gebruiken (namelijk 2 meter bij 2 meter). Persoonlijk kwam ik erachter dat het bij mij eigenlijk net te kort was, al heb ik tot dusver nog niks gesloopt tijdens mijn sessies Horizon: Call of the Mountain (waar later een aparte review voor zal komen). Laten we zeggen dat het fijn is dat je een rode cirkels krijgt te zien wanneer je buiten jouw speelgebied bevindt!

Makkelijk aan te passen

Net als de eerste PlayStation VR is het opzetten van de nieuwe erg makkelijk en ook daarin heeft Sony wat verbeteringen doorgevoerd. Zo is het namelijk mogelijk om de afstand van je ogen in te stellen.

Hierdoor kijk je nog beter in de Oled schermen en dit is ook makkelijk wanneer je bijvoorbeeld een bril draagt en daardoor al verplicht bent om het scherm wat verder naar voren te zetten. Ook dit is weer net als de vorige heel makkelijk aan te passen door een knopje in te drukken en het scherm naar voren of achteren te trekken.

Dit is overigens ook belangrijk voor eye-tracking, wat tijdens het instellen van de headset het volgende punt is. Hierbij moet je diverse punten met je oog volgen om het te kalibreren en je zult gelijk merken hoe goed dit werkt!

PLayStation VR 2 sense controllers

Sublieme controllers!
Ook heeft de PlayStation VR 2 zijn eigen controllers in de vorm van de Sense controllers. Bij de eerste PlayStation VR moesten gebruikers nog de Move controllers aanschaffen en dat werkte op zich goed, maar de Sense controllers zijn wel van een ongekend niveau.

Ze hebben dezelfde features als de DualSense, die wat ons betreft zich naast de Xbox-controller mag scharen qua niveau (op de batterijduur na dan). Dus je kunt ook de haptische feedback en adaptive triggers verwachten en dit zorgt ervoor dat de games nog meer gevoel meegeven. Je wordt met VR al in een wereld gezogen, maar dit gooit daar nog een schep boven op!

Zo heb je de mogelijkheid om een demo van Resident Evil Village downloaden, waarin je diverse wapens uit de game kunt testen. Zo geeft de shotgun dus niet alleen feedback van je controller, maar ook van je headset zelf, vanwege de terugslag van de wapens. Ook het daadwerkelijk herladen en doorladen van je wapen (wat nog een beetje onwennig overkomt) voelt binnen no-time aan alsof je dit al jaren doet en geeft ook een extra kick voor je de daadwerkelijke schot lost.

Helaas betekenen al deze features wel een enorme aanslag op de batterijduur van de controllers. Ik merkte dat ik na zo’n 2,5 a 3 uur al de melding kreeg dat (een van de) controllers al leeg begon te raken. Het is echt aan te raden om tijdens de pauzes die je neemt gelijk de controllers even aan de lader te gooien om te voorkomen dat je ze moet opladen tijdens het gamen. Als je dat doet, haalt dat namelijk behoorlijk de ervaring uit de game en het heeft hier al bijna het leven van een plant gekost..

PlayStation VR 2 foveated rendering

Technische verbeteringen

Op technologie is de PlayStation VR 2 ook een verbetering. De schermen bieden een resolutie van 2000×2040 per oog, bieden HDR-ondersteuning, een vernieuwingsfrequentie van 120hz en een gezichtsveld van 110 graden.

Wat minder technisch gezegd: alles ziet er ontzettend gedetailleerd uit, het schokt niet meer doordat games vloeiender aanvoelen (en dus voor minder misselijkheid zouden moeten zorgen, wat ik persoonlijk nooit echt heb ervaren) en je krijgt dus een groter kijkveld wat voor meer overzicht zorgt.

Ook maakt de PlayStation VR 2 gebruik van foveated rendering. Dit is een techniek die eigenlijk ervoor zorgt dat het gebied waar je naar kijkt wordt verbeterd en de rest wat minder scherp weergeeft. Het mooie ervan is dat je het niet door hebt, want je kijkt er immers niet na. Je zult dus echt gameplay moeten opnemen om het te kunnen zien!

Horizon Call of the Mountain

Next-gen VR is hier!

Het resultaat is een VR-headset die eigenlijk nagenoeg alles biedt wat je van een opvolger van de PlayStation VR zou mogen verwachten, maar dan nog een schep er bovenop!

Ook is er al een heel scala aan games en demo’s voor de headset verkrijgbaar, al vond ik het toch wel jammer dat een demo disc zoals erbij de eerste PlayStation VR er niet bij zat. Bij de lancering waren er gelukkig wel ruim 30 games van geüpgraded games, PlayStation 5-games die een VR-versie hebben gekregen en wat nieuwe games, zoals het eerder genoemde Horizon: Call of the Mountain. Het lijkt erop dat er eigenlijk voor iedereen wel wat leuks tussen zit. Al hopen we natuurlijk toch dat Sony met nog wat “sterke” (first party) games op de proppen gaat komen!