Alan Wake 2 – de review?!

Developer

Remedy Entertainment

Publisher

Epic Games

Deals
€49,99
In Alan Wake 2 volgen spelers de avonturen van FBI-agente Saga Anderson en de titulaire schrijver. Hun verhalen lijken eigenlijk geen connectie te hebben, maar toch hebben ze meer gemeen dan hun visite aan Bright Falls.

The Dark Place, Alan Wake, een FBI-agente en iets wat wordt omschreven als The Dark Place. Iemand heeft hier op deze site wat aantekeningen achtergelaten, maar waarom is er nog geen review van Alan Wake 2?!

Alan Wake 2 review

Alan Wake review

Gevangen in het duister

De aantekeningen geven me toch het gevoel alsof dit niet de eerste keer is dat ik probeer uit te leggen wat er nou precies aan de hand is met het mysterieuze dorpje Bright Falls. Sterker nog: het voelt misschien wel als de derde keer. Of misschien ben ik de tel wel gewoon kwijt!?!

Het dorpje is na de verdwijning van Alan Wake nooit meer geworden wat het ooit had moeten zijn. Of is het nooit anders geweest?! Immers is er nu een sekte en daarnaast zijn er diverse moorden geweest. Gelukkig wordt het inmiddels serieus genomen, want niet alleen de FBI heeft twee agenten gestuurd, maar ook een organisatie waar ik wel eerder vage dingen van gehoord heb, gaan op onderzoek uit. En waarom heb ik dan het idee dat al deze gebeurtenissen worden gelinkt aan de verdwijning van de schrijver Alan Wake?!

Alan Wake 2 review

Alan Wake 2 - de review?!

Onder je huid kruipen?!

Als ik vaker na die aantekeningen kijk, begin ik me wel voor te stellen dat deze game je meeneemt en eigenlijk pas loslaat op het moment dat het over is. De game vertelt blijkbaar niet alleen een verhaal, maar lijkt een soort mengelmoes te worden van diverse boeken en zelfs een film en een musical?! Wow dat laatste zou je toch niet verwachten in een horrorgame?!

Ook wordt er in andere aantekeningen melding gedaan dat de game switcht tussen het “echte leven” en een plek genaamd “The Dark Place”. Niemand minder dan Alan Wake zou daar al 13 jaar vast zitten en deze duistere plek zou niets minder zijn dan New York, nabij Parliament Tower (daar waar de schrijver woonde).

Het is overigens niet zo dat het rondom Bright Falls veel beter is dan de Dark Place. Terwijl de FBI-agente zich steeds dieper in de moordzaken stort, komt ze erachter dat er meer in het gebied schuilt dan alleen wat duistere figuren. Er is zelfs een link naar de Dark Place. In de aantekeningen wordt er zelfs geschreven dat de twee hoofdpersonage op een of andere manier een connectie hebben, maar dat er niet verder op in gaat uit angst voor the Dark Presence. Ik neem aan dat diegene hier spoilers bedoeld?!

Alan Wake 2 review

Alan Wake screenshot 2

Verlichtend

Ah, het begint steeds meer helder te worden. Die aantekeningen zijn niet alleen op de site te vinden, maar ook op onze Dropbox-account. Opmerkelijk genoeg dat ze zijn gewijzigd door niemand anders dan mijzelf?! Terwijl ik door de aantekeningen scroll en er een verhaal van probeer te maken, krijg ik toch steeds meer zin om in dit avontuur te stappen.

Ik ben persoonlijk niet echt zo’n fan van horrorgames, maar de psychologische kant van dit spel, in combinatie met het neerknallen van de Taken nodigen me toch uit om deze game opnieuw te spelen. Wie wil er nou niet duidelijkheid hebben als een game je steeds op het verkeerde been lijkt te zetten?! Als ik zo door de aantekeningen ga, zou ik toch wel willen waarschuwen dat de game ook flink wat jump scares heeft, dus wees vooral gewaarschuwd!

Alan Wake screenshot 5

Beste horrorgame tot nu toe?!

Remedy heeft misschien 13 jaar gewacht om Alan Wake 2 uit te brengen, maar het is echt het wachten waard geweest. Waarom ik dat weet?! Ik ben namelijk zelf degene die de aantekeningen heb geschreven en alles valt eigenlijk nu net zo als deze game dat doet op zijn plaats. Al heeft de game nog wel wat verhaallijnen open staan, die zeer waarschijnlijk in de uitbreidingen nog wel behandeld zullen worden.

De game ademt in al zijn digitale poriën het horrorgenre aan en op wat kleine bugs na is de game perfect. Doordat Remedy wat langer heeft gewacht, ziet de game er ook nog eens veel realistischer uit en komt de horror nog beter tot zijn recht.

Oh ja misschien had het inventory systeem wat soepeler kunnen zijn. Dit werkt aan de ene kant makkelijk omdat je wapens en gadgets in een menu kunt zetten die toegankelijk is met de vierpuntsdruktoets, maar voelt voor de rest wat gedateerd uit. Gelukkig lost dit probleem zich gedurende de game steeds meer op, doordat je meer items kunt bewaren!

Zoals ik eerder al schreef, is dit genre normaliter niet echt iets voor mij, maar Alan Wake 2 heeft me echt uren aan een bezig weten te houden en dat wil naar mijns inzien toch echt wel wat zeggen. Hoewel ik vaak op plekken was waar ik niet gewenst was en eigenlijk ook niet wilde zijn, bleef ik toch alles op alles zetten om erachter te komen hoe nou de vork in de steel zit.

Alan Wake 2 - de review?!