Resident Evil 4 Remake Review: Bingo!

Actie

24 maart 2023

Capcom

Capcom

€59,99
€59,99

Resident Evil is een van de sterkste IP’s die Capcom heeft. Dit komt niet als een verrassing, omdat de afgelopen titels in de reeks sterk zijn ontvangen. Vooral de remake van Resident Evil 2. Nadat Capcom een remake heeft gemaakt van het derde deel was het maar een kwestie van tijd totdat we iets zouden horen over een remake van het populairste deel in de reeks. Resident Evil 4 remake is er eindelijk en hoe is het? Lees de review om erachter te komen!

Bekend gezicht

In Resident Evil 4 stap je weer in de schoenen van Leon S. Kennedy. Er is een bepaalde tijd verstreken sinds het verhaal van Resident Evil 2. Hij is geen rookie meer, maar een getrainde professional. Dit wordt verteld aan het begin van het verhaal, maar spelers zullen het snel genoeg merken in de gameplay (daarover meer). Het verhaal is relatief hetzelfde gebleven, dus spelers die het origineel hebben gespeeld zullen het meteen herkennen. Er zijn wel een aantal veranderingen toegepast, maar daar ga ik niets over zeggen. Omdat ik de review spoiler vrij wil houden voor iedereen.

Wat kan ik daarnaast zeggen? Het is Resident Evil 4 en het heeft de bijbehorende charme nog steeds. Leon oogt heel serieus, maar hij heeft nog steeds zijn geweldige oneliners. Als ik het goed heb, heeft hij er nu meer. Dat is een plus voor mij, omdat dat een aspect van het origineel is waar ik erg dol op ben. Ik moet wel zeggen dat als je geen fan bent van het verhaal van Resident Evil 4 zal de remake je wel teleurstellen op dat gebied. Iets waar het zeker niet gaat teleurstellen is de gameplay!

Kom maar op!

Wist je nog toen ik zei dat Leon een getrainde professional is? Ja, dat is hij zeker en dat merk je per direct. De gameplay van Resident Evil 4 is anders dan de voorgaande titels. Het is meer actie georiënteerd (net zoals het origineel) en erg soepel. Persoonlijk had ik het gevoel dat ik voor het eerst volle controle had over mijn personage in een Resident Evil game. Leon heeft z’n klassieke wapens en moves uit het origineel, maar hij heeft ook nieuwe trucjes geleerd. Dat komt in de vorm van een parry- en steath-systeem.

Het is te adviseren om het parryen onder controle te krijgen, omdat je dat vaker gaat gebruiken dan dat je zult denken. Ik spreek uit ervaring wanneer ik zeg dat het echt een verschil heeft gemaakt op de manier waarop ik combat aan heb gepakt. Stealth is optioneel en dat heeft Capcom bewust gedaan. Het kan in sommige instanties erg handig zijn, zoals in gevallen dat je HP laag is of weinig munitie hebt. Je kunt de game gerust spelen zonder het toe te passen. Het deed me denken aan Wolfenstein: The New Order en The New Colossus. Je kunt het gebruiken, maar je kunt ook lekker guns blazing een ruimte in gaan en chaos veroorzaken. Dat vind ik dus erg fijn, je hebt opties. De gameplay loopt ook hand in hand met de level design en atmosfeer.

Design, design, design

De level design in Resident Evil 4 is erg sterk. Je hebt een goede balans van open- en krappe ruimtes. Dit is ook te merken aan de verschillende locaties die je gaat bezoeken. Ik heb al aangegeven dat ik niets ga spoilen en dat geldt ook voor de locaties. Je komt op de apartste plekken waarbij – als je terug gaat denken aan de ervaring – je je uiteindelijk af gaat vragen van hoe je er überhaupt bent gekomen. Dat is zeker geen slecht aspect van het spel, omdat het onderdeel is van de charme die Resident Evil 4 heeft. De locaties die je gaat bezoeken zijn net zo herkenbaar als eerder. Capcom heeft het origineel op dit aspect erg vereert. Ik kan het mis hebben, maar volgens mij zijn bepaalde locaties iets verandert. Dit komt, omdat bepaalde plekken zowel nieuw als bekend aanvoelen voor me. Dat vind ik dus ook erg goed.

Het is niet perfect, vanwege een onderdeel wat ik erg irritant vind. Een woord, berenval. Er zijn zoveel berenvallen in de remake. Het feit dat er berenvallen zijn verbaasd me niet, omdat het ook in het origineel was. Maar het aantal is zo absurd dat het me begon te storen. Op een gegeven moment keek ik alleen naar de grond om zeker te zijn dat ik er niet op een zou stappen. Wat erg jammer is, omdat de wereld erg mooi is en het atmosfeer van het origineel heeft verbeterd. Een ander aspect wat ik jammer vind, is dat er geen chapter select is. Ergens snap ik het wel, maar de game is opgesplitst in verschillende levels. Dus een chapter select zou leuk zijn geweest voor mensen die met moeite door een bepaalde level kwamen en dat opnieuw willen proberen. Ondanks dat ik het jammer vind, heeft het verder geen invloed op mijn mening van het spel.

Het atmosfeer is niet zo zeer uniek, maar geperfectioneerd. Het origineel werd heel snel minder eng en stapte af van de horror aspect. De remake stapt voor mijn gevoel minder af van de horror en dat vind ik erg goed gedaan. Het is minder eng dan bijvoorbeeld Resident Evil 2 remake en Resident Evil 7, maar het heeft zeker wel momenten waar ik sneller en langer op mijn hoede was. Een voorbeeld hiervan was relatief aan het begin. Ik kwam bij een open stuk met alleen maar loot. Dat vond ik top, omdat ik wat spullen nodig had. Toen ik steeds verder liep, begon ik het geluid van een kettingzaag te horen. Er gebeurde niets, maar ik wist dat zodra ik verder zou gaan dat ik bereid moest zijn op een aanval. Het was niet zozeer eng, maar het was een indicatie dat ik niet relaxed door de game kon gaan. In ieder geval niet bij de eerste playthrough. De atmosfeer is erg sterk, maar dat is ook zeker te danken aan de graphics.

Een stap naar voren

De RE-engine is simpelweg geweldig. Ik had niet verwacht dat de games nog mooier konden worden dan dat ze waren met die engine. Ik had het fout. Resident Evil 4 is prachtig en dat op alle aspecten. Character design, level design, objecten en zelfs kleding. Het heeft een meer realistische artstyle, dat is te merken aan de menselijke personages. Vijanden zijn wat minder realistisch, maar dat is bewust en het past in de wereld. Hoewel de vijanden qua ontwerp minder realistisch zijn, probeerde Capcom ze wel realistisch te vertalen naar de remake. Ik vind dat het erg goed gelukt is, maar dit heeft een bepaalde vijand die in het origineel geen pretje was, nog minder leuk gemaakt. Ook dit verwijst naar de atmosfeer die Capcom mooi heeft weten neer te zetten met deze engine.

Resident Evil 4 is samen met Dead Space een erg goed voorbeeld van hoe mooi games tegenwoordig kunnen zijn. Video- en afbeeldingen representeren de game ook niet optimaal, je moet het zelf zien en ik garandeer je dat je verbaast zult zijn.

Einduitkomst

Resident Evil 4 is een prachtig spel, met heel weinig minpunten. Dit was ook geen makkelijke taak, omdat het origineel tot de dag van vandaag nog steeds goed speelt. Het is mooi om te zien dat Capcom de Resident Evil IP erg serieus neemt en dat de ontwikkelaars met passie de games maken. Ik durf niets te zeggen, maar ik ben vrij zeker dat dit niet de laatste remake is die we zullen zien. Geniet voor nu heerlijk van Resident Evil 4, omdat het een heel herspeelbaar en onvergetelijke ervaring is.