Review: Mortal Kombat 1 – Een vervolg waar je u tegen zegt

19 september 2023

NetherRealm Studios

Warner Bros. Games

€69,99
€69,99
€50,95

Mortal Kombat is zonder twijfel mijn favoriete fighting game franchise. Ik kijk altijd uit naar een nieuw deel in deze legendarische reeks. Toen Mortal Kombat 1 werd aangekondigd had ik een aantal vragen. Nu ik er wat tijd in heb gestopt zijn mijn vragen beantwoord en ik moet meteen zeggen dat ik erg enthousiast ben!

Is het een vervolg, reboot of remake?

Als je mijn eerste indruk hebt gelezen dan kun je je vast herinneren dat ik twijfelde of Mortal Kombat 1 toch een reboot is. Nu ik het verhaal heb uitgespeeld kan ik met zekerheid zeggen dat het een vervolg is. Dus geen reboot en al helemaal geen remake. Er wordt erg veel verwezen naar voorgaande titels, omdat ze enorm van belang zijn. Personages als Liu Kang en Geras geven dat duidelijk aan. Hierdoor klinkt het verhaal erg ingewikkeld, maar dat is het gelukkig niet.

Nadat Kronika was verslagen aan het einde van Mortal Kombat 11 werd Liu Kang de Keeper of Time. Zijn doel was om een nieuwe tijdlijn te creëren waarin hij wil dat iedereen in vrede leeft en dat die vrede blijft bestaan. Zoals aangegeven in mijn preview, wordt er onrust veroorzaakt door niemand anders dan Shang Tsung. Liu Kang en zijn strijders zijn op zoek naar hem om erachter te komen waarom hij dit allemaal doet.

Dit is tot zover mijn favoriete verhaal in heel Mortal Kombat. Schrijver Dominic Ciancolo heeft een prachtig verhaal geschreven, maar dat is niet hetgeen wat het indrukwekkend maakt. Het meest indrukwekkende aspect is dat het een vervolg is op (wat destijds leek) een definitief eind. Ciancolo wist een nieuwe draai te geven aan het verhaal zonder de voorgaande delen te vergeten. Je merkt dat het verhaal is geschreven met een passie voor de reeks en die passie werd overgedragen naar mij tijdens het spelen. Ik moet wel zeggen dat je het meest geniet van het verhaal als je de voorgaande delen hebt gespeeld. Begrijp me niet verkeerd, als dit je eerste Mortal Kombat is zul je gegarandeerd genieten van het verhaal; maar er wordt veel verwezen voorgaande delen waardoor nieuwe spelers het niet meteen zullen snappen. Mijn complimenten aan Dominic Ciancolo, omdat ik erg benieuwd ben naar komende verhalen in de Mortal Kombat reeks!

Is het een vervolg, reboot of remake?

Fists of Fury of een leuke poging?

Mortal Kombat staat waarschijnlijk het meest bekend om z’n gameplay en daarbij komt altijd de vraag “Hoe is de gameplay nu?”. Ik moet zeggen dat de gameplay van Mortal Kombat 1 iets is waar je aan moet wennen. Dit gaf ik ook aan in mijn preview. Persoonlijk merk ik dat bepaalde personages een stuk langzamer zijn dan anderen. Dat is natuurlijk niet erg, maar soms is het verschil erg duidelijk. Dit neem ik niet af van het spel, omdat het ligt aan het type playstyle waar je een voorkeur voor hebt. Ik houd erg van wat snellere personages, omdat ik op die manier verschillende combo’s achter elkaar kan uitvoeren. Gelukkig is er keus verschillende karakters, dus er is wel iemand die bij jouw playstyle past. Over het algemeen is de combat erg responsief. Wat betekent dat je inputs snel herkend zullen worden. Ondanks het personage dat ik speelde, had ik nooit het idee dat de game mijn inputs niet herkende. Dat hebben gezegd is het wel iets wat je mag verwachten in een vechtspel in 2023. Dit geldt ook voor de onlinemode, wat erg belangrijk is!

Ook online gameplay keert terug in Mortal Kombat 1 en het is erg stabiel. Ik heb persoonlijk geen enkele problemen ervaren met servers, connectiviteit en (zoals eerder benoemd) inputs tijdens gameplay. Je zult veel tijd steken in versus modes of in ranked modes, zoals Kombat League. In Kombat League vecht je tegen andere spelers om je online rang voor het seizoen te verhogen. Het werkt hetzelfde als bij Mortal Kombat 11, dus hier is verder niets aan verandert. If it ain’t broke, don’t fix it. In andere woorden, het werkt zoals het hoort te werken.

NetherRealm Studios heeft het niet alleen hierbij gelaten. Ze hebben een nieuw element toegevoegd aan de gameplay, namelijk kameo fighters.

Fists of Fury of een leuke poging?

Een waardevolle toevoeging?

Ik zal heel eerlijk zijn en zeggen dat kameo fighters geen toegevoegde waarde bieden aan het spel. NetherRealm Studios heeft aangegeven dat kameo fighters er zijn om je te helpen tijdens gevechten. Dit kunnen ze doen door je combo’s te verlengen of door simpelweg meer schade te brengen aan je tegenstander. Het is bij lange na geen slechte toevoeging, maar eerder een waarvan ik niet zeker ben of het de beste was. Nou weet ik dat het ontwikkelen van games erg moeilijk is, vooral vechtspellen. Daarbij snap ik dat vier jaar niet genoeg is om een nieuw systeem te ontwikkelen waarbij spelers zelf hun combo’s kunnen verlengen zonder de hulp van kameo fighters. Het rooster aan vechters biedt die mogelijkheid ook niet. Daarom zou ik zelf eerder hebben gekozen voor wat minder keuze aan vechters en meer diepte in de combat; in plaats van meer vechters en kameo fighters.

Een voordeel van kameo fighters is dat ze niet vervelend zijn tijdens gevechten. Daar was ik namelijk erg bang voor. Ze werken met een cooldown, dus ze kunnen niet gespamd worden. Kameo fighters zijn ook geen “instant win” mechanic en dat is altijd goed. Het is ook mooi om te zien dat de kameo fighters uniek zijn, wat betekent dat gevechten meer dan genoeg variatie zullen hebben. Dat hebben gezegd ben ik alsnog geen fan van deze toevoeging. Kameo fighters voelen meer als een element om Mortal Kombat 1 uniek te maken binnen de reeks, in plaats van een goed uitgedacht aspect dat veel toevoegt aan de gameplay. Dit kan ik ook zeggen over de nieuwe game mode die is geïntroduceerd.

Een waardevolle toevoeging?

Dit komt me erg bekend voor…

Invasions is de gloednieuwe game mode in Mortal Kombat 1. Er is overigens niet veel wat ik daarover kan zeggen. Het biedt verschillende challenges, quests en speciale rewards. Dit hoort de Krypt te vervangen van voorgaande games, maar de rewards zijn vrijwel hetzelfde. De beste manier om Invasions te beschrijven is Dragon Ball Z: Budokai 2 in een ander jasje. Dat is mooi voor fans van Budokai 2, maar het voelt als een grote downgrade als je het vergelijkt met de Krypt in Mortal Kombat 11. Ik waardeer het idee erachter, omdat dit ook Mortal Kombat 1 uniek maakt tegenover andere games in de reeks; maar het is voor mij niet genoeg om het te blijven spelen. Het voelt meer als een klus dan een leuke ervaring en dat zeg ik niet graag over een nieuwe game mode. De rewards zijn alleen van toegevoegde waarde als je een completionist bent die alles moet verzamelen in de game. Voor de gemiddelde speler zijn de rewards niets bijzonders. Denk hierbij aan in-game currency. Het is een onschuldige mode, maar ook hierbij zie ik de toegevoegde waarde er niet in.

Dit komt me erg bekend voor…

Flawless victory?

Mortal Kombat 1 is een interessante titel binnen de reeks. Ik denk dat het op gebied van gameplay weinig invloed zal hebben voor toekomstige titels. Tenzij NetherRealm Studios besluit om het kameo- of vecht systeem verder te ontwikkelen/dieper te maken. Ik kan precies hetzelfde zeggen over Invasions. Het is een mode waar ik spelers niet veel tijd in zie steken. Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar zoals ik het nu zie, vind ik het geen sterke toevoeging. Dat hebben gezegd is de gameplay erg strak, heeft goede inputs en biedt variatie voor verschillende soorten spelers. Er is wat voor iedereen.

Het allerbeste aspect blijft de story mode. Ik vind het moeilijk om in woorden te omschrijven waarom ik het zo fantastisch vind. Als je een fan bent van de reeks moet je het echt spelen. Het zit vol met spanning, charme en vooral passie. Iedereen die Mortal Kombat 1 heeft moet het verhaal spelen, alleen dan snap je mijn enthousiasme. Dat hebben gezegd is Mortal Kombat 1 een geweldige toevoeging aan de reeks. Het heeft wat elementen waar ik geen fan van ben, maar het haalt niet weg van de belangrijkste aspecten. Het verhaal en de algemene gameplay loop, oftewel de gevechten. Daarom raad ik Mortal Kombat 1 aan voor zowel fans van de reeks en voor mensen die er niet mee bekend zijn/nieuw zijn in de fighting game community!