Een overanalyse van het verhaal van Stray

Soms kan je een verhaal te diep analyseren. Volgens mij is het mogelijk om patronen in verhalen te zien die er helemaal niet zijn. Dat er boodschappen in zitten die de makers van het verhaal nooit bedoeld hebben. Geloof mij, ondergetekende schrijver gelooft dat je niet altijd een diepere laag in een verhaal kan vinden. Een verhaal met een politiek, sociaal of andere ideologische boodschap. Vaak is dat ver gezocht. Goed, en dan ga ik nu uitleggen waarom de kat in Stray een metafoor voor Jezus is.

Let op: dit artikel bevat spoilers over het verhaal van Stray.
Voor degenen die het niet weten, Stray is een action-adventure game die halverwege 2022 uitkwam. Het spel was vooral opzienbarend omdat diens speelbare personage een huiskat is. Buiten dat (wellicht gimmicky) element was Stray een nette game. Het was zelfs de token indiegame bij de Game Awards van datzelfde jaar. Een geinige sci-fi wereld, vlotte controls en een uitgebreider dan nodig verhaal zorgde ervoor dat ik me vermaakt heb met het spel.

Plotseling kreeg ik echter een ingeving over het verhaal van Stray. Ik merkte namelijk dat er veel meer lagen in zaten dan ik eerst verwacht had. Het begon eigenlijk in de eerste twee uur. De game speelt zich af in een post-apocalyptische wereld waarin de mensheid is verdwenen. Zij hadden namelijk een ras aan wezentjes geschapen genaamd de Zurks, die zich uiteindelijk tegen hen keerde en de mensheid uitroeide. Het enige dat overblijft in de beschaving zijn robots, die een schim van de menselijke maatschappij proberen voort te zetten.

Zoon van de schepper

De kat is bezig om de robots naar een nieuw land te leiden, dit door een speciale trein weer werkend te krijgen. Toen begon ik door te zien dat de kat een Messias-figuur is. Hij is een buitenstaander uit een andere wereld die een bepaald volk naar het beloofde land moet brengen. Dat volk is, overigens, achtergelaten door een originele schepper, namelijk mensen. Daarnaast waren het de mensen die huiskatten verzorgde en in getale liet groeien. Je zou dus haast kunnen zeggen dat de kat de ‘zoon’ van de mensheid is. Zoon van een schepper die een volk moet redden van hun eigen zondes. Waar heb ik dat eerder gehoord?

Maar wacht, het gaat dieper. Aan het einde van Stray wordt namelijk sterk gehint dat de kat geen flauw idee had waar die mee bezig was. An sich is dat vrij logisch. Het gaat hier namelijk om een normale huiskat. Wellicht is die sluw, maar de intelligentie van een mens heeft die zeker niet. Er wordt ook nergens in het spel gehint dat de kat een hogere intelligentie heeft, bijvoorbeeld door technologie of iets bovennatuurlijks.

B12

Wil dat dus zeggen dat de kat niet alleen een metafoor is voor Jezus (of een ander Messias-figuur) maar ook voor eentje die niet interventionistisch is? Dat wil zeggen, een goddelijk figuur dat geen enkele inbreng wilt hebben in het reilen en zeilen van diens onderdanen? Wellicht is dit door een gebrek aan liefde of interesse. Die gedachtegang sluit eigenlijk erg goed aan op de kat in Stray.

Maar het gaat zelfs nog een niveautje dieper. De kat heeft namelijk een robot sidekick genaamd B12. Het kan dus haast niet anders dan dat die letter en die twee getallen een verwijzing bevatten naar Jezus. En wat denk je? Er is een apostel die Bartholomes heeft, wat overduidelijk hetgeen is waar de B in B12 naar verwijst. Maar hoe zit het dan met de 12? Nou, dat kan niet anders dan een verwijzing zijn naar het apostel van Lucas, waar Bartholomeus in vernoemd wordt. En hoe luidt het evangelie van Lucas, hoofdstuk zes, vers 12?

“Een dezer dagen ging Jezus naar de berg om te bidden, en bad toen de hele nacht tot God.”

Een verwijzing naar Jezus. Dit is dus het onomstotelijke bewijs dat de kat in Stray een metafoor voor Jezus is. Ik ben dan ook ontzettend blij dat ik degene ben die deze ontdekking heeft gedaan. Totaal niet vergezocht en scherp gevonden, al zeg ik het zelf. Ik zie mijn prijs voor beste gamejournalist dan ook graag tegemoet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *