Hades heeft de meest interessante moeilijkheidsgraad

Ik vind moeilijkheidsgraden in games een mooie uitvinding. Het zorgt ervoor dat je de ervaring van een gamer enigszins naar diens voorkeur kan tweaken. Iedereen zou de kans moeten krijgen om van games te genieten en daar helpen moeilijkheidsgraden heel erg bij. In bijna alle gevallen denk ik dan ook dat games deze zouden moeten hebben. Ja mensen, dit geldt ook voor Souls-games. Maar goed, dat is een discussie die ik niet in deze column wil gaan voeren.

We kunnen allemaal wel enigszins raden wat voor effect het veranderen van een moeilijkheidsgraad heeft. Als er combat is, worden vijanden bijvoorbeeld sterker of zwakker. Daarnaast kan een ontwikkelaar spelen met de schade die jij als speler krijgt van tegenstanders. Allemaal redelijk standaard en niet per se slecht. Maar wat doe je als de ontwikkelaar van Hades bent en het herhalen van combat de kern van de gameplay is? Daar heeft ontwikkelaar Supergiant Games iets heel ingenieus op bedacht.

Kort samengevat: in Hades speel je als Zagreus, de zoon van de god van de onderwereld. Zagreus wilt uit deze onderwereld ontsnappen. Daarvoor moet hij de diverse lagen en bosses van de onderwereld trotseren. Qua gameplay uit zich dit in de vorm van een roguelike. Elke keer als je doodgaat ga je terug naar start. Je neemt wel XP mee, wat er voor zorgt dat je iedere keer een klein stukje sterker wordt.

Hades is echter ook een erg verhalende game en daarmee stond Supergiant voor uitdaging. De gameplay is pittig, maar alsnog wilde Supergiant iedere speler de mogelijkheid bieden om het volledige verhaal mee te krijgen. Wat doe je dan? Je wilt eigenlijk niet dat de speler de moeilijkheidsgraad in één keer omlaag kan gooien. Dan neem je de boodschap en de impact van het verhaal wel. Je wilt namelijk dat de speler net zo wanhopig wordt als Zagreus wanneer zijn ontsnappingspogingen elke keer mislukken.

De oplossing van Supergiant Games is een erg sterke. Je kan een modus aanzetten genaamd God Mode. Deze is extra toepasselijk aangezien je als een daadwerkelijke god speelt. Wat er dan gebeurt is dat je automatisch 20% damage resistance krijgt. Je zal dus 20% minder schade ontvangen dan wanneer je god mode uit hebt staan. Maar daar blijft het niet bij. Elke keer als je sterft, krijg je er 2% damage resistance bij. Dit loopt door tot 80%, wat wel betekent dat je op dat punt al dertig ontsnappingspogingen verder bent.

Naar mijn mening loopt deze modus een uitstekende balans tussen de game makkelijker maken, maar alsnog de kern van de gameplay intact te houden. Spelers krijgen een betere kans om het verhaal van het spel te ervaren, maar zullen alsnog vrij stevig uitgedaagd worden. Alsnog moet je namelijk meerdere ontsnappingspogingen wagen om het spel op een bevredigende manier uit te spelen.

Supergiant is ook erg open en eerlijk met de god modus. Je kan deze aan en uit zetten wanneer je maar wilt. Dit heeft overigens geen impact op je verzamelde damage resistance. Heb je deze bijvoorbeeld als opgebouwd naar 32%, dan zal deze terugkomen als je de god modus uit en aan zet. De god modus kan ook op ieder moment uit of aangezet worden.

Heb je bijvoorbeeld alleen moeite met een specifieke boss? Dan kan je alleen voor die boss de god modus aanzetten. Je kan er dus mee doen wat je wilt.
Dat is de reden dat ik de moeilijkheidsgraad in Hades wil belichten. Het is een erg ingenieuze oplossing die precies voldoet aan de doelen die Supergiant stelt aan de speler. Je kan echt merken dat de ontwikkelaar eens goed nagedacht heeft wat ze met moeilijkheidsgraden kunnen doen. Ze hadden een redelijk standaard ‘makkelijk’, ‘medium’ en ‘moeilijk’ rijtje kunnen maken, maar zij kozen voor de grotere stap. Wat mij betreft is dat erg bewonderenswaardig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *