Hands on: Fretless – The Wrath of Riffson

Soms kom je een game tegen die je enorm weet te verbazen. Dit kan komen door het verhaal, gameplay, muziek en nog veel meer. Twee games hebben me enorm verbaasd dit jaar. De eerste is Meg’s Monster en de ander is Fretless: The Wrath of Riffson!

Tijdens Gamescom 2023 heb ik de wereld van Fretless mogen betreden. Deze indie titel heeft een uniek concept, namelijk het gebruiken van muziek als je wapen. De wereld van Fretless draait overigens ook om muziek, maar de muziek wordt bedorven door verschillende vijanden. Het is aan het hoofdpersonage Rob om hier verandering aan te brengen. Rob moet naar de Battle of the Bands competitie om de eigenaar van Super Metal Deathrecords te stoppen.

Wanneer ik zeg dat de wereld van Fretless om muziek draait, bedoel ik dat letterlijk. In de wereld zie je verschillende personages een instrument spelen, vijanden zijn een mix van monsters en muziekinstrumenten; maar daar houdt het niet op, omdat de muziek zelfs in de details zit. Bijvoorbeeld als je door bloemen loopt dat het geluidseffect een muzieknoot is. Dit geldt ook voor de combat.

Fretless

 

Fretless is een turn based RPG. Dit klinkt misschien niet aantrekkelijk voor veel spelers, maar ik moet zeggen dat het erg toegankelijk is voor velen. Ontwikelaars van Ritual Studio hebben aangegeven dat ze het belangrijk vinden dat spelers genieten van het spel, maar de combat niet te makkelijk maken. Ze hebben een goede balans gevonden in uitdaging en ontspannen spelen. Een voorbeeld hiervan is het kiezen van bepaalde aanvallen die je wilt doen. Wil je opbouwen naar je crescendo (super move) en een lichte vorm van schade nemen of een minder sterke aanval doen en jezelf verdedigen? Elke keuze heeft z’n eigen gevolgen, maar die gevolgen straffen je niet enorm. Je kunt rustig verder spelen zonder je zorgen te hoeven maken.

Persoonlijk ben ik een grote fan van turn based combat, een aantal van mijn favoriete games hebben deze vorm van combat. Bijvoorbeeld Final Fantasy X, Persona 3 Portable en Meg’s Monster. Het tactische element van het kiezen van je volgende stap spreekt me aan en dat doet Fretless erg goed. Het geeft je de tijd om na te denken over wat je wilt doen, maar het straft je ook niet immens veel als je een fout maakt. Zolang je er maar van leert en dat implementeert in je volgende stap. Dit maakt, net zoals Meg’s Monster, voor een goede introductie aan turn based combat voor spelers die er interesse in hebben. Je zult moeten nadenken tijdens de combat van Fretless, maar wees vooral niet bang om dingen te proberen.

 

Fretless Combat

Ik merkte meteen dat de ontwikkelaars van Ritual Studios en uitgever Playdigious Originals een enorme passie hebben voor dit spel. Ze zeiden dat ze een spel willen maken die ze ook graag zelf willen spelen. De ontwikkeling duurde daarom ook wat langer dan ze hadden verwacht, namelijk meer dan vijf jaar. Ze hebben gekeken naar wat het beste werkt voor dit spel en hebben dat geïmplementeerd. Er wordt gestreven voor een release in 2024, maar er is op dit moment geen specifieke releasedatum bekend. De ontwikkelaars van Ritual Studios hebben me wel verteld dat er een speelbare demo uitkomt in september, maar het is nog niet duidelijk op welke datum. In andere woorden, houd je ogen open voor de demo van Fretless: The Wrath of Riffson!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *