Ghostrunner was een interessante game toen het uitkwam in 2020. Het is ook een van mijn favoriete games van dat jaar. Je kunt je dus voorstellen hoe enthousiast ik was toen Ghostrunner 2 werd aangekondigd, laat staand het feit dat ik de game heb mogen spelen op Gamescom 2023!

Ik ga er niet omheen. Ghostrunner 2 is een game waar spelers hun ogen open voor moeten houden. Het zal bekend aanvoelen voor de mensen die het eerste deel hebben gespeeld, omdat de gameplay aan het oppervlak hetzelfde is. Het heeft dezelfde hack & slash, daarbij ook de uitdaging, van het eerste deel; maar ontwikkelaar One More Level heeft daar op gebouwd. Er zijn nieuwe elementen toegevoegd waar spelers rekening mee moeten houden, maar ook die ze in hun voordeel kunnen gebruiken.

Een voorbeeld van waar je rekening mee moet houden zijn nieuwe vijanden. Ghostrunner 2 zal vijanden hebben die je herkent van het eerste deel, maar je zult bijvoorbeeld ook te maken hebben met brutes en snelle vijanden die ook graag gebruik maken van zwaarden. Persoonlijk vind ik de vijanden een hele natuurlijke toevoeging aan de game. Ze voelen aan als daadwerkelijke versterkingen voor de chaos die je in het eerste deel hebt veroorzaakt. Ze brengen ook een tactisch aspect aan het spel, omdat je goed moet nadenken wie je als eerste wilt aanpakken. De beslissing zal zeker te maken hebben met een ander element die One More Level heeft toegevoegd.

Ghostrunner 2 Combat

Zoals aangegeven kun je nieuwe elementen in Ghostrunner 2 in je voordeel gebruiken. Denk hierbij aan het gebruik van een parry en abilities. Tijdens combat kun je gebruik maken van een parry. Dit zorgt ervoor dat je vijanden in een oogopslag kan verslaan, mits je timing goed is. De parry komt daarbij met een mooie animatie en geloof me wanneer ik zeg dat je daar erg tevreden mee gaat zijn. Naast een parry zijn er ook nieuwe abilities toegevoegd. In de demo die ik heb gespeeld was dit een shuriken en een soort “force push”. Beiden kunnen gebruikt worden in zowel combat en verkenning. Deze elementen voelen ook niet aan als gimmicks om de game uit te breiden. Je merkt dat er goed over nagedacht is, omdat je tijdens het spelen hier daadwerkelijk gebruik van wilt maken. Dit is een van de redenen waarom ik het als een vervolg aan vind voelen, in plaats van een uitgebreide DLC.

Een ander aspect wat Ghostrunner 2 uniek maakt vergeleken met het eerste deel is de motor. One More Level heeft ervoor gekozen om een motor toe te voegen aan de game en dit heeft verschillende redenen. De post-apocalyptic, cyberpunk wereld van Ghostrunner is groter geworden, dus de motor helpt met traversal in non-lineare levels. Dit helpt om de snelheid van de traversal te behouden, maar dat is niet het enige waar de motor goed voor is. Het wordt ook gebruikt voor combat. Ik was eerst erg skeptisch over de combat op een motor. Voor mij is het altijd een “hit or miss” situatie. Gelukkig is het hier een hit! De vehicle combat van Ghostrunner 2 is erg sterk, omdat de controls erg strak, duidelijk en niet ingewikkeld zijn. Dit wil niet zeggen dat het makkelijk is, het is uitdagend genoeg waarbij je steeds leert van je fouten.

Ghostrunner 2 Motor

Na het stukje met de motor eindigde de demo en ik moet zeggen dat ik erg uitkijk naar Ghostrunner 2! Het voelt echt aan als een vervolg dat het voorgaande deel als basis gebruikt om verder op te bouwen. Het zal bekend voelen voor de spelers die het eerste deel hebben gespeeld, maar dat wil niet zeggen dat het een makkelijke ervaring gaat worden. Je moet de game echt spelen om er een duidelijk beeld van te krijgen en dat kun je doen vanaf 26 oktober 2023. Ghostrunner 2 zal dan beschikbaar zijn op PC, PlayStation 5 en Xbox Series X|S.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *