Hands-on: Killer Klowns from Outer Space – The Game

Zelfs een jaar na dato ben ik nog verbaasd dat er een game komt gebaseerd op Killer Klowns from Outer Space. De film uit de jaren ’80 is absoluut een cultklassieker, maar niet per se op het niveau van een Friday the 13th of Texas Chainsaw Massacre. Desalniettemin kunnen we volgend jaar een asymmetrische multiplayer game verwachten van de bekende clowns en wij mochten er mee aan de slag.

We kregen één multiplayerpotje te spelen van zo’n vijftien minuten. In dit geval mochten wij alleen spelen als de clowns, waar je in de volledige game ook kan spelen als menselijke personages. De uitleg van ontwikkelaar Teravision Games was simpel: clowns moeten mensen ontvoeren. Dit doen ze vooral door middel van hun bekende suikerspinpistolen.

Als een clown namelijk een menselijke tegenstander genoeg bestookt met dit pistool, raken de mensen verstrikt in een cocon-achtige suikerspin. Net als in de film verzamelen de clowns deze om vervolgens te laten verwerken in een grote machine. Doe dit met genoeg mensen en de clowns winnen het potje. De mensen hebben op hun beurt juist weer de mogelijkheid om uit de map te ontsnappen, mits ze de clowns vermijden uiteraard.

De game bracht al snel een glimlach op mijn gezicht. Mijn clown, Spikey om precies te zijn, waggelde op een geinige manier door het level heen. Als ik de sprintknop indrukte waggelde hij nog markanter, wat mijn glimlach nog breder maakte. De clowns zijn echter niet zo snel als de mensen, wat een teken is van de factiebalans in de game.

Clowns op hun tenen houden

Die lijkt namelijk prima in orde te zijn. Geen van beide teams voelde overpowered en ieder team had zo zijn voor-  en nadelen. Natuurlijk maakt een mens bijvoorbeeld geen kans als hij drie clowns tegenover zich heeft, maar die momenten waren vrij zeldzaam. Beide teams hebben nu eenmaal mogelijkheden om de ander te slim af te zijn.

Zo kunnen mensen ook bewapend zijn met bijvoorbeeld messen of shotguns. Die messen kunnen ook gebruikt worden om eerder genoemde cocons open te snijden en te ontsnappen. De cocons die aan de machine zijn toegevoegd kunnen overigens ook bevrijd worden door teamgenoten. Dit hield de clowns tijdens onze speelsessie erg op hun tenen. Je kan niet vaak achterover leunen tijdens het spelen.

Mijn clown had ook een behapbaar aantal power-ups, drie om precies te zijn. Daarmee bedoel ik dat Teravision Games eerder voor kwaliteit dan voor kwantiteit ging op het gebied van power-ups. De drie die ik had waren allemaal gebaseerd op de film en allemaal ook even nuttig. Denk aan een teleporteerpower, waarbij een clown naar ieder punt op de map kan teleporteren. Heel toepasselijk natuurlijk voor een tegenstander in een horrorfilm. De vijand kan namelijk overal op ieder moment opdagen.

Clownpocalypse

Verder was er een tijdelijke speedboost en ook maakte het ballonhondje uit de film diens opwachting. Laatstgenoemde gebruik je om het dichtstbijzijnde mens op te sporen. Allemaal nuttig en allemaal met een schappelijke cooldown tijd. Wederom een teken van de goede balans tussen de beide teams.

Naarmate het kwartiertje verder verliep kwam de zogeheten ‘clownpocalypse’ naderbij. De strijd was echter niet zomaar gestreden. Het menselijke team heeft namelijk de mogelijkheid om gesneuvelde teamgenoten weer tot leven te wekken. Dit doen ze met een specifieke machine die in de map te vinden is. De clowns krijgen echter wel een seintje als ze die proberen te activeren en komen er daarna op af. In mijn speelsessie heeft niemand de machine echter weten te activeren, dus ik kan daar geen commentaar op geven.

Een game genaamd Killer Klowns from Outer Space zou garant moeten staan voor wacky fun. De demo die ik er van speelde bracht deze ook. Het feit dat ik na het spelen nog wel een potje lustte zag ik als een goed teken. Het spel wordt ergens in 2024 verwacht voor de PC, PS4, PS5, Xbox One en Xbox Series X/S.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *