Het rare standpunt van Final Fantasy 14

Final Fantasy 14 schijnt een geweldige MMO te zijn, een van de beste zelfs op het moment als we de cijfers geloven. Toch heeft de MMO een groot probleem in mijn ogen. Dat is namelijk de bijna militante community als het om klein onderwerp gaat. Jawel vandaag wil ik het hebben over add-ons/mods voor MMO games. Het onderwerp zal veel voor veel MMO spelers een bekend onderwerp zijn.

Wil je makkelijker craften dan kan dat via een autocraft mod, wil je de dps testen kun je een add-on instaleren. Sommmige add-ons zijn wel degelijk pure cheats, zoals offline auto gatherers. Naast dat deze vaak tegen de terms of service zijn, hebben ze ook vaak virussen die je account kunnen stelen.

Add-ons zijn voor mij persoonlijk geweldig, misschien wil ik wel de mogelijke locaties van grondstoffen of kisten weten, zet ik een add-on aan. Add-ons zijn de beste community oplossing voor problemen die de ontwikkelaars overzien of geen tijd voor hebben. Nu komt het grote vraagstuk: waarom ben ik een fan van mods/add-ons. Heel simpel het is een community oplossing.

Final Fantasy 14

Nou wat is het probleem zou je vragen!? Vraag de gemiddelde FF14 fan wat hij van mods vind en je krijgt een lijst aan redenen waarom mods zogenaamd de duivel zijn. Het zou de gameplay versimpelen, of combat veel te makkelijk maken. Craften zou geen zin meer hebben of een minimap zou de complete immersie verpesten. Ieder mag natuurlijk zijn eigen mening hebben en ik ga niks opdringen net zoals ik het niet het niet fijn zou vinden als iemand het bij mij zou opdringen.

De hardcore Final Fantasy 14 fans zweren bij de gedachte dat add-ons voor mensen zijn die de base game niet accepteren. De game zou de originele game niet meer zijn omdat een simpele UI verandering alles overzichtelijker maakt. Of dat een boss timer een perfecte training is.

De grote heren achter het ontwikkelaarsteam van Final Fantasy 14 dragen er zelf ook aan bij, want men vindt dat de mods gedoogd moeten worden. Echter zijn deze blijkbaar niet toegestaan wanneer er records worden gezet. Er was laatst een team dat een geweldig record had neergezet in een van de moeilijkere raids.

Dat record stond een klein tijdje, totdat er bekend was dat er mods waren gebruikt. Er werd niet gezegd wat voor mods maar “gewoon mods”, het kon een crafting mod zijn of een simple UI mod. Het maakt niet uit welke mod er gebruikt was en de beslissing om het record nietig te verklaren is volgens mij pure onzin. Onzin omdat het mods voor iedereen beschikbaar zijn, en het geen cheats zijn. Daarnaast weten we niet welke mods er zogenaamd gebruikt zijn, het kunnen UI mods zijn of timers. Laat ons meer info hebben voordat we een oordeel kunnen vellen.

Final Fantasy 14

Tuurlijk het is hun game en zij mogen er mee doen wat zij willen, maar het feit dat de ontwikkelaars mods willen verbieden bij het zetten van records is heel raar. Waarom zijn third party progamma’s verboden als we niet eens regels krijgen?

Ik heb het vaker gezegd, maar in plaats van de game zo vanilla mogelijk te houden, moeten er misschien regels komen. Elder Scrolls Online en World of Warcraft hebben nooit moeilijk gedaan over mods en daarbij zijn er zelfs multiplayer matches waarin ui mods zijn toegestaan.

Misschien zijn de oosterse MMORPG’s nog niet klaar voor het gebruik van mods. De ontwikkelaars uit het Oosten zijn vaak wat ouderwetser met dat soort dingen. Wil niet zeggen dat de beslissing voor veel mensen zeer verkeerd valt. Als je mods wil dogen, doog ze dan ook in de speedrun sectie van de game, het zijn geen cheats of exclusieve programma’s. Met een beetje zoeken op het web kan iedereen dezelfde mods krijgen in de game.

Westerse MMORPGS’s hebben dit al jaren geleden ontdekt en zijn er ook een stuk soepeler mee. Als er bij World of Warcraft een speedrun worden gedaan dan zijn er altijd add-ons in het spel. Voornamelijk om de belangrijke dingen te weten, wie heeft er heling nodig, wat is de correcte afstand tussen spelers (raar genoeg was dit echt een ding in sommige raids) om de AoE wipe te voorkomen.

Een UI mod kan de hele game aangenamer maken door een duidelijk overzicht te geven van je groep. Weet je wat nog erger was? Wie kent de game van Amazon nog die ene MMO die complete de mist in ging. De game New World deed zelfs aan een ban als je ook maar een mini map had. Met dit absurd feit wil ik het artikel afsluiten. Mods zijn geen cheats om de game makkelijker te maken, maar om opties toe te voegen die de ontwikkelaars zijn vergeten of geen tijd voor hadden. Maak je eigen mening maar laat mensen spelen hoe ze willen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *