Preview: Starfield – een van de previews ooit

Starfield is een van de games waar ik erg naar uitkijk dit jaar, omdat ik houd van sciencefiction en benieuwd ben hoe Bethesda zo’n game zal aanpakken. Tijdens Gamescom had ik de mogelijkheid om een preview te krijgen van Starfield. Dit was geen hands-on preview, maar beelden van het hele begin van de game en een korte blik op de character creator. Ik moet zeggen dat dit een van de previews ooit was…

Al moet ik toegeven dat het overkomt alsof ik erg cynisch ben tegenover Starfield, dat ben ik niet. Ik kijk erg uit naar het spel en vind dat het er fantastisch uitziet. Dat kan ik alleen niet zeggen over de preview die we hebben gekregen. De preview was een blik op het prille begin van de game. Je begint in een lift en je bent een mijnwerker. In de lift krijg je informatie over de mijnen waar je ieder moment zal zijn en de organisatie waar je voor werkt. Dit gaf een leuk beeld van de dialoog en interacties tussen personages. Het voelde natuurlijk aan en je merkt dat personages een eigen persoonlijkheid hebben. Ik moet zeggen dat de character models en animaties er goed uit zien. Daar waren eerst nog wat zorgen over, maar de preview liet zien dat Bethesda daar aan heeft gewerkt. Wanneer je eenmaal uit de lift stapt krijg je een blik van de mijnen waarin je hoort te werken. De mijnen an sich stelden niet zoveel voor, maar aan het einde van de mijnen begint je avontuur. Nadat je in aanraking bent gekomen met een bepaald materiaal, krijgt visioenen en word je opeens wakker. Het schijnt dat je personage door de aanraking bewusteloos is geworden. Je team is bij je, stellen wat vragen en het is hier waarin je overgaat naar de character creator.

Starfield Preview 2

Starfield heeft de uitgebreidste character creator in de geschiedenis van Bethesda Game Studios. Je kunt daadwerkelijk tot in het detail gaan over hoe je personage eruit ziet, waar ze vandaan komen en je geschiedenis. Dit gedeelte van de preview was helaas niet erg uitgebreid. Dit was meer bedoeld om het begin van de game te tonen, waarbij je een beeld krijgt van wanneer je bij de character creator komt. Zodra je dat hebt afgerond ga je uit de mijnen om te praten met een personage van de Constellation. Dit laat ook een deel van de dialoog opties zien. Het gesprek gaat niet lang meer door, omdat het wordt onderbroken door space pirates. Ze komen niet voor een leuk gesprek, maar om materialen te stelen. Dus dat betekent dat je overgaat naar combat.

De combat in deze preview is erg basaal. Het oogde als een simpele first person shooter. Dit is logisch, omdat je nog maar aan het begin van de game bent. De combat ziet er soepel uit en ik denk ook dat iedereen die een fps heeft gespeeld in de afgelopen jaren zich hierbij thuis gaat voelen. Ik vind het jammer dat we geen blik hebben gekregen van combat later in de game, omdat ik erg benieuwd ben hoe dat zich verder gaat ontwikkelen. In bepaalde trailers lijkt het alsof je verschillende abilities krijgt die je tegen vijanden kunt gebruiken. Daar had ik graag meer van willen zien. Zoals aangegeven, de combat ziet er soepel uit en ik denk dat veel spelers erg creatief gaan zijn op basis van eerdere beelden van Starfield. Aan het einde van de combat sectie word je verteld dat je naar de Constellation moet gaan en daar eindigt de preview.

Starfield Preview

Al met al vind ik dat je niet zoveel mist als je deze preview niet hebt gezien. Het is een korte blik op wat spelers binnenkort kunnen verwachten. Het heeft me niet meer of minder hyped gemaakt, het was gewoon meer Starfield. Dat is niet per se een slecht iets, maar voor een exclusieve preview op een grote game conferentie had ik meer verwacht dan het begin van een spel dat binnenkort uitkomt. Zelf vind ik het jammer dat we het niet konden spelen, omdat ik graag wil weten hoe de game aanvoelt. In dit geval is het een kwestie van afwachten tot de release. Starfield komt uit op 6 september 2023, of 1 september 2023 (early access) als je de Premium Upgrade of Constellation Edition hebt. Het zal beschikbaar zijn op Xbox Series X|S en PC.